Až na výjimky jsou současné fordy oblíbené zejména pro své výtečné jízdní vlastnosti. Platí to i pro velké rodinné MPV S-Max, které v letošním roce prošlo modernizací. Už na úvod říkáme, že S-Max má velmi schopně naladěný podvozek – i na horších silnicích nabídne přiměřený komfort, cítíte z něj velkou jistotu a z míry jej nevyvede ani rychlejší jízda po okreskách. S-Max s pohotovostní hmotností přes 1,6 tuny výborně odolává nedotáčivosti i náklonům v rychle projížděných zatáčkách.

Ford S-Max

Ford S-Max - interiér je prostorný, ale kazí jej některé laciné plasty.

Posaz za volantem se hledá dobře řidičům nejrůznějších postav, dobrý je i výhled z vozu. Řízení patří mezi nejlepší v segmentu rodinných vozů a kritická slova nelze říct ani o přesné, lehce jdoucí šestistupňové manuální převodovce. Celkový výtečný dojem z jízdního projevu korunují dobře dávkovatelné brzdy i spojkový pedál, plynule zabírající v dostatečném úseku.

Ford S-Max

Ford S-Max

Také prostorností S-Max nezklame – dovnitř se bez problémů vejde pětice cestujících, v případě potřeby lze vůz rozšířit ještě o dvě místa ve třetí (výklopné) řadě sedadel. Jde však o nouzové řešení, které jednak zmenšuje zavazadelník a místa ve třetí řadě není mnoho ani pro dětské pasažéry. Na kratší vzdálenosti se nicméně sedmimístný interiér, který dnes v případě velkých MPV nabízejí všichni hlavní konkurenti, může hodit.

Pro úplnost, zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání hodnotu 1051 litrů, v sedmimístném uspořádání se prostor pro zavazadla zmenší na 285 l, při složení druhé, respektive třetí řady sedadel se z Fordu S-Max stane dodávka s objemem rovných 2000 litrů.

Ford S-Max

Ford S-Max - prostorný kufr se schovanou třetí řadou sedadel.

Interiér místy působí lacině
 

Uvnitř je bohužel několik nedotažených detailů, které by v takto drahém voze neměly být. Jde zejména o výběr některých plastů. Rovněž přehlednost a ergonomie středového panelu není úplně ideální. Jde samozřejmě o zvyk, přesto by uživatelská přívětivost měla být lepší. Grafika příplatkové navigace není špatná, ale mohla by přeci jen působit moderněji.

Ford S-Max

Ford S-Max - velký barevný displej nebude vyhovovat každému.

Dvoulitrové TDCi - tři různé výkony
 

Dvoulitrový turbodiesel se pro S-Max jeví nejvhodnější pohonnou jednotkou. Ford má v nabídce dvoulitry naladěné na různé výkony (115 k – 163 k), vrcholem mezi vznětovými motory je 2,2 TDCi s výkonem 200 k a 420 Nm. Testovaný motor 2.0 TDCi nabídl 140 koní (103 kW) a 320 Nm točivého momentu.

I přes relativně velkou pohotovostní hmotnost umožňuje tento agregát svižnou jízdu, otáčky je ale třeba udržovat nad hodnotou 2000. Pak se nemusíte obávat, že byste na okresní silnici měli problém při předjíždění. Pokud při rozjezdu dáte méně plynu, motor má tendenci ke zhasnutí. Spotřeba se pohybuje mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů. Ani při těžší noze nestoupá výrazněji vzhůru...

Ford S-Max

Ford S-max

Problémem S-Maxu je vyšší pořizovací cena. Základní cena pro 2.0 TDCi (103 kW) činí bez deseti korun 720 tisíc. Vysoká cena je i za příplatkové prvky, a tak kupříkladu cena testovaného vozu o padesát tisíc korun překročila hranici miliónu korun.

Ford S-Max

Ford S-Max

TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Motor: 1997 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon: 103 kW (140 k) při 3750 ot./min.
 
Max. točivý moment: 320 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h: 10,2 s
 
Nejvyšší rychlost: 196 km/h
Průměrná spotřeba: 5,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
Poháněná náprava: přední
Cena základní verze: 719 990 Kč